Umowa zlecenia, czyli tak zwana śmieciówka jest wciąż bardzo popularną formą zatrudnienia w Polsce. Czy taka forma zatrudnienia, która wydaje się, iż daje mniejszą pewność zatrudnienia niż umowa o pracę nie przekreśla szans zleceniobiorcy na kredyt? Jak do tego podchodzą banki?
Kredyt w banku na umowę zlecenie zależy od okresu zatrudnienia
Zbyt dużo Polaków pracuje na tego typu umowach, aby banki odrzuciły taką grupę potencjalnych kredytobiorców. Niemal w każdym banku można ubiegać się o kredyt pracując na zleceniu. Jak stwierdził dla naszego serwisu Szymon Ziemba, autor bloga-portalu finansowego Rekin Finansów: "Banki oczywiście preferują umowę o pracę, gdzie z reguły wystarczy okres zatrudnienia 3 miesięczny, aby uzyskać kredyt. Przy umowie zlecenie okres, który musi upłynąć od początku zatrudnienia jest dłuższy. W zdecydowanej większości instytucji finansowych wynosi 6 lub 12 miesięcy." Dodamy tylko, że Szymon Ziemba prowadzi bezpłatne konsultacje i na co dzień pomaga zawodowo osobom pracującym na umowach zlecenie pozyskać duże kredyty w bankach powyżej 10 000 zł po najniższym koszcie.
Bankom zależy na takich klientach, którzy udowodnią, iż mają ciągłość zatrudnienia i nie mają przerw między kolejnymi umowami (ewentualnie bardzo krótkie). W praktyce pracodawcy bardzo często zatrudniają pracowników na umowach zleceniach miesięcznych, które są przedłużane co miesiąc. Warto w takiej sytuacji zachowywać takie umowy, gdyż udokumentowanie umowne zatrudnienia jest bardzo ważne.
Jakie dokumenty przy wniosku o kredyt dla pracujących na umowę zlecenie ?
I generalnie to wymagany okres zatrudnienia jest największą różnicą przy ubieganiu się o kredyt będąc na zleceniu, a nie na umowie o pracę. Jeżeli chodzi o koszty kredytu to warunki są identyczne. W przypadku udokumentowania dochodu banki wymagają bardzo często przedstawienia umów zleceń za pewien okres (6 lub 12 miesięcy), mogą zarządzać także PITu za poprzedni rok, wyciągów z rachunku potwierdzających wpływy wynagrodzeń, czy zaświadczenia o uzyskanych przychodach (jakie dokumentów zależą od konkretnej instytucji). Generalnie więcej papierków niż przy umowie o pracę, gdzie bardzo często wystarczy 3 miesięczny wpływ pensji na konto.
Koszt kredytu a umowa zlecenie
Banki oczywiście kochają mniej umowy śmieciowej w porównaniu do umów o pracę. Jeżeli jednak jesteśmy w stanie udokumentować ciągłość zatrudnienia w ostatnich 6 lub 12 miesiącach to będziemy w stanie zaciągnąć kredyt w niemal każdym banku.
Warto pamiętać, że rodzaj umowy i okres zatrudnia jest bardzo ważnym elementem oceny zdolności kredytowej, natomiast istnieją inne ważne elementy. Są nimi głównie wysokość dochodów czy obecne zobowiązania kredytowej. możesz poczytać ile może maksymalnie otrzymać kredytu osoba pracująca na minimalnym wynagrodzeniu.
Jeżeli już zdecydujemy się zaciągnąć kredyt i spełnimy warunki formalne (okres zatrudnienia co najmniej 6 miesięczny) to warto wybrać oczywiście ten najtańszy. I to odsyłam do porównywarek Rekina Finansów, gdzie można określić interesujące nas parametry (kwota, okres) i zorientować się, gdzie rozważać wzięcie takiego kredytu. Kredyt to nasz koszt, zatem uważnie przyglądajmy się takiemu, który wygeneruje je na najmniejszym poziomie. Wspomniany Rekin Finansów porównuje różne rodzaje kredytów np. pożyczki gotówkowe w banku, kredyty konsolidacyjne czy kredyty hipoteczne.